Tájékoztatjuk, hogy a honlap ún. cookie-kat használ anonimizált látogatottsági információk gyűjtése céljából, valamint bizonyos szolgáltatások ezek nélkül nem lennének elérhetőek. A honlap további használatával hozzájárulását adja a cookie-k tárolásához és felhasználásához. - Adatvédelmi nyilatkozat - Rendben
Billenő Navigáció
Kosaram

Tanulj meg lélegezni

Nemcsak a helyes táplálkozás és testedzés, hanem a helyes levegővétel is sokat segít abban, hogy egészséges maradj egy hosszú életen át! Hogy miért élnek tovább azok, akik helyesen veszik a levegőt?

A jó vérkeringés, a sejtek jó tápanyag- és oxigénellátása, valamint az anyagcseretermékek tökéletes elszállítása tartja egészségesen a sejtjeidet. Szervezeted egyik legfontosabb méregtelenítő szerve a tüdő. Belégzéskor tested sejtjei oxigénhez jutnak, kilégzéskor pedig eltávozik az anyagcsere végterméke, a széndioxid. Ez utóbbi mennyisége hatással van a légzés ütemére, ha sok van belőle a szervezetedben, fokozódik az agyi légzőközpont aktivitása, szaporábbá válik a be- és kilégzés üteme, ha kevés, akkor a légzésed ritmusa lelassul.

A városi emberek fejfájását, rossz közérzetét sokszor okozza a rossz légzés. A benzingőzös, mérgező levegőből nem szívesen szívunk mélyeket, ösztönösen piciket lélegzünk. Ez lassítja méregtelenítést, a szervezet megőrzi a méreganyagok egy részét. A vérben oldott szén-dioxid és a nitrogén-monoxid (NO) szabályozza a hajszálerek tágulását is. Ha a vérerek kitágulnak, akkor növekszik a véráramlás mennyisége, ha összeszűkülnek, akkor csökken a vérkeringés, tehát kevesebb anyagot kapnak a sejtek és kevesebb anyagot szállítanak el tőlük.

A tüdőd térfogata a megfelelő légzés elsajátításával növelhető, működése javítható. A jobb tüdőfunkció pedig hozzásegíti szervezeted az optimális anyagcseréhez, így közérzeted is javulni fog.

Hogyan lélegezz?

A jógik már több ezer éve rájöttek, hogy milyen fontos szerepe van a levegő LASSÚ kifújásának. A levegő lassú kifújásával azt éred el, hogy növekedik a véredben a széndioxid (CO2) tartalom. Ha magasabb a vérben a CO2, akkor tágulnak az erek, tehát javul a vérkeringés, ez főleg az agynak fontos a nyugalmi állapotban. Ha fújtatunk, akkor kifújunk sok CO2-t, ezért összeszűkülnek az ereink, kevesebb lesz a sejtek oxigén- és tápanyagellátása.

Az orrodon átáramolt levegő mennyisége szabályozza a NO vérbe jutó mennyiségét. A szádban nincsenek olyan érzékelők, amelyek a NO mennyiségét szabályozhatnák. Ezért kell lehetőleg mindig az orron át venni a levegőt. Kifújni már lehet, sőt, a nagy megterhelésnél nem is lehet máshogy megoldani, minthogy az orrodon veszed, és a szádon át fújod ki a levegőt.

Nyugalmi állapotban azonban törekedj arra, hogy az orrodon keresztül távozzon a levegő! Sok magas vérnyomású betegnek helyreáll a vérnyomása, ha megtanulja a szájon át való légzés csökkentését. Vannak technikák, amelyekkel megtaníthatod a légző rendszeredet a megfelelően magas CO2 elviselésére. Ezáltal kitágítod az ereidet és a magas vérnyomás megszűnik.

A kisebb fejfájásokat is sokszor az agyi erek beszűkülése okozza. Ilyenkor érdemes kipróbálni a következőt: egymás után háromszor venni mély levegőt, először a rekeszizmot lenyomni (hasi légzés), majd a bordákat kitágítani. Ezután befogni az orrodat és visszatartani a levegőt, ameddig csak tudod, miközben számolsz. Ezt 3-4- szer érdemes ismételni. (Buteyko módszer)